We hebben – als intelligente vrouwen – de neiging om alles complexer te willen maken dan nodig.

En al helemaal als het gaat over je website.

Het internet overstelpt je met 101 tips en tricks voor je website, de ene al moeilijker dan de andere.

Als je daar iets te lang in doorgaat, dan wordt je websiteproject een monsterlijk 👾 groot obstakel, waar je helemaal geen zin meer in hebt. 

Dan zie je gewoon niet meer waar je moet beginnen.

  • Dat jij jezelf en je bedrijf online zet.
  • Dat je ideale klanten de match met jou voelen.
  • Dat ze klant worden en contact met je opnemen.

Punt.

Alle andere extra’s, versieringen, toeters, bellen en tierlantijntjes, kan je allemaal later nog toevoegen.

Als je er zin in hebt.

Of wanneer je bedrijf begint te groeien.

Maar als je net start?

Of als je herstart met een nieuw product of een nieuwe dienst?

Dan begin je dat nieuwe hoofdstuk best met de essentie. De basis. Het fundament.

De essentie van wat er nu écht op je website moet staan

Om jou de overload aan informatie te besparen, geef ik je hierbij wat – volgens mij – de absolute basis is van wat er op je website moet staan.

Mag staan.

Zodat hij jou representeert online.

Zodat je ideale klant zich aangesproken voelt en weet dat jij hem of haar het best kan helpen.

Zodat het makkelijk wordt om contact met je op te nemen en/of klant te worden.

Merk je dat je website al al deze elementen bevat?

Dan kan je gaan finetunen.

Hiervoor heb ik een e-mailreeks van 7 tips geschreven met als verrassende titel 7 tips om je website te boosten, zonder dat je technische kennis nodig hebt. 😉

Dus ongeacht of je zelf je website bouwde, of met een webdesigner werkt, zolang jij teksten kan aanpassen en kan bloggen, dan kan je met deze 7 tips aan de slag.

Voor we starten: maak een commitment om deze essentiële informatie op je website te plaatsen

En daarvoor is de eerste stap: laat je niet misleiden door hoe eenvoudig het lijkt.

Wat het meeste impact maakt in je leven, klinkt vaak heel eenvoudig. Helemaal niet moeilijk om te snappen. En meestal weet je het zelfs al.

Alleen zijn het net die zaken die absoluut niet gemakkelijk zijn om toe te passen.

Omdat we niet geloven dat het zo eenvoudig kan zijn.

Omdat ze best moeilijk zijn om te doen, zeker als je pas begint.

Omdat ze vaak pas impact maken op langere termijn.

Denk maar aan gezond eten. Eenvoudig: eet gewoon enkel wat je in de natuur vindt. Alleen niet zo makkelijk om consistent toe te passen.

Dus: ook al lijkt het heel eenvoudig wat ik je ga vertellen, maak een belofte aan jezelf dat je hiermee aan de slag gaat.

Enkel dan gaat het je iets opleveren.

Pas dan ga je zien dat je website plots klopt.

En dan ga je hem vol trots aan iedereen laten zien en op al je sociale media delen wat voor een heerlijke website je hebt.

Action always wins.

Repeat after me 😉

“Ik beloof mezelf dat ik deze essentiële informatie op mijn website ga zetten.”

“Ik plan meteen tijd in mijn agenda om dit toe te passen.”

“Ik ben geweldig want ik neem actie en zal meteen het verschil voelen in mijn bedrijf.”

“Ik ben trots op mijn website en deel hem op al mijn sociale media, en vertel erover aan iedereen die ik ontmoet.”

1. Essentieel onderdeel op je website, numero uno: een foto van jezelf

Vanzelfsprekend.

Jij.

Niet je kantoor.

Niet je coachingsruimte.

Niet je hond waarmee je trainingen geeft.

Jij.

Dat is de enige écht belangrijke foto op je website.

Wat is dan de beste foto om op je website te zetten? 

Dat voel jij best aan: wie zijn je ideale klanten? Welk type dienst of product lever je?

Als creatieve ondernemer mag er een extraatje zijn. Iets out-of-the-ordinary.

Als businesspartner of consultant wil je misschien liever een zakelijke foto.

Als coach mag je er toegankelijk uitzien, gewoon in je favoriete (werk- of sport-)outfit.

Als styliste wil je er best fashionable uitzien en je eigen stijl (uit)dragen.

Aan jou om te bepalen wat het beste werkt.

Dat je een hond hebt, is enkel relevant als hij meegaat op wandelcoaching, of als je honden traint, uiteraard.

Als je klanten niet met je hond in contact komen, hoeft hij niet op de foto te staan. Hoe geweldig dat beestje ook is!

TO DO voor een mooie foto van jezelf op je website

Zoek of maak een foto van jezelf, helemaal alleen op de foto.

Je kan daarna nog altijd een professionele fotograaf inschakelen, zoals de geweldige Daphne Titeca van RAY, die mijn foto’s maakte.

Zoek nu eerst de beste foto die je NU al hebt.

Remember: maak het niet moeilijker. Dat is gewoon een excuus om niet te moeten beginnen. You know it’s true. Geen excuses, gewoon de beste foto die je nu hebt.


EXTRA: als je later een aparte about-pagina maakt, kan je daar eventueel wel iets privé vertellen over je huisdier of je gezin. Bepaal dan gewoon voor jezelf of je dat relevant vindt om te delen met je ideale klanten.


2. Wat moet er op je website staan, numero due: het resultaat voor je klanten

Ja, hiermee begint alles! 

Niet wie jij bent. Niet wat je doet. Niet waarom je het doet.

Wel het resultaat voor je klant. Dat is je aanbod: het resultaat dat ze met jou boeken.

Het resultaat dat je klant WILT.

Niet wat jij denkt dat ze willen.

Hoe weet je nu welk resultaat (en dus welk aanbod) je klant écht wilt?

De beste manier om dit te weten te komen?

Vraag het aan je klanten!

Vraag je huidige klanten letterlijk: “wat wilde je bereiken toen je met mij begon te werken?”

Vraag nieuwe en potentiële klanten: “wat wil je bereiken als je met mij gaat werken?”

En vraag vroegere klanten: “wat heb je bereikt toen je met mij hebt gewerkt?”

Het zal je verbazen hoe hard hun antwoorden soms verschillen van wat jij denkt dat het resultaat is.

Want jij bent goed in je vak, dus je denkt ook in die (vak)termen.

Terwijl je klant over hetzelfde onderwerp denkt en spreekt in zijn of haar eigen woorden.

En hé, het duurt jaren voor je dit perfect krijgt! Dus begin nu gewoon met een beschrijving van het resultaat dat jouw klanten met je boeken. Een beschrijving die voor 85% goed zit.

Later kan je altijd nog finetunen en bijsturen. Je website is en blijft een work in progress, net zoals je bedrijf!

Ik moet deze vraag aan mijn coachingscliënten vaak tot 3x toe stellen: wat wil jouw klant? Niet jij, wel je klant?

Pas wanneer ze bijna letterlijk vertellen wat een klant zei, mailde of stuurde, voelen ze wat ik bedoel.

Dus blijf doorvragen aan jezelf: wat wil je klant echt?

3. Essentials voor je website, numero tre: spreek je ideale klanten aan

Voor en met wie werk jij het liefst?

Dat is de meest essentiële vraag voor elke onderneemster. En het is ongelooflijk hoe vaak ik ondernemers tegenkom voor wie dit eigenlijk niet duidelijk is.

Want het gaat echt niet meer om demografische groepen als vrouwen, mannen of kinderen, niet om leeftijd of woonplaats.

Sure, dat kan een onderdeel zijn van je ideale-klant-beschrijving. Maar dat is nooit genoeg om een bedrijf te bouwen dat bij jou past. Om een website te maken die hen ook echt zal aanspreken.

Beantwoord deze vragen kort (!) voor jezelf – en remember, 85% is goed genoeg, for now.

Probeer elk antwoord zo kort mogelijk samen te vatten.

  1. Voor wie is je dienst of product bedoeld? Welk probleem heeft je klant?
  2. Aan welke voorwaarden moeten je klanten voldoen? Voorkennis? Fase in hun leven of onderneming? Wil je echt een klik met je klant?
  3. Welke waarden delen jullie? Ook in het leven? En professioneel? Kwaliteit, snelle service of goedkoop? Altijd bereikbaar, of maatwerk?
  4. Met wie kan je echt resultaat boeken? Wat zijn hun karaktereigenschappen waardoor ze met jou in actie komen, of waardoor je vlot kan samenwerken?

Je wilt de vier vragen beantwoorden voor een volledig beeld.

Als je slechts een paar vragen kiest, krijg je een te vage beschrijving:

Vrouwen (1) die te weinig energie hebben en vitaliteit missen (2).

Echt? Vind je alle vrouwen met weinig energie geweldig om mee samen te werken?

Maak het al positief —> vrouwen die meer energie en vitaliteit willen.

En concreter, bijvoorbeeld:

Vrouwen die weinig energie en vitaliteit voelen (1) omdat ze kinderen hebben én gaan werken en te weinig tijd voor zichzelf nemen (2), die een ongoing ondersteuning willen (3) en gedreven zijn om zelf in actie te komen en toe te passen wat je hen leert (4).

Dit kan je dan vertalen naar jouw werk als personal trainer, life coach en voedingsdeskundige.


Als je hier echt niet uit raakt, dan kunnen we samen sparren zodat je jouw ideale klant al duidelijker krijgt en weet wat je op je website kan zetten. Bye bye stress, welkom Trots en Ondernemerskracht!

Je kan kiezen voor een live VIP-sessie waarin we de volledige inhoud voor je website vormgeven (volgens deze 5 elementen).

Daarna ga je zelf aan de slag om dit op je website te plaatsen of aan te passen.


4. Essentials voor je website, numero quattro: waarom jij de goede match bent

Aah, eindelijk mag je iets over jezelf vertellen! 😄

Want je dacht misschien dat je website over jou zou gaan, toch? Dat dacht ik vroeger ook. Alleen draait je onderneming beter als je focust op de klant in alles wat je doet – dat wist je uiteraard al – en dus ook je hele website rond je klant laat draaien.

Aha!

Dus zelfs dit stukje over jou, draait eigenlijk om de klant.

Want ja, jij hebt al een heel leven achter de rug. Jaren ervaring, persoonlijk én professioneel. Geweldige karaktereigenschappen. Heerlijke verhalen om te vertellen.

Alleen is slechts een deel daarvan echt interessant voor je ideale klant.

En om het eenvoudig te houden – remember, je moet gewoon kunnen starten, dus let’s keep it simple! – filter je dus even je hele leven.

  • Welke kennis en ervaring is relevant voor wat je nu doet?
  • Welke eigenschappen zet je nu het meeste in met je klanten?
  • Welk persoonlijk verhaal heeft ervoor gezorgd dat je dit nu doet?

En opnieuw: houd het kort.

Je ervaring als X helpt om …

Je kennis als Y zet je nu in om …

Je bent een echte …, en wilt je leven inzetten om … & op welk vlak doe je dat?

Je …, … en … (3 eigenschappen) helpt om mensen … (wat jou onderscheidt van anderen)

Je jarenlange droom om …

Je eigen levensloop (wat gebeurde er?) zette je ertoe om …

Voilà.

Als je dit script aanvult, heb je in enkele zinnen al een heel krachtige boodschap.

En je ideale klanten zullen dit vooral lezen om te zien of ze jou kunnen vertrouwen.

Of jij echt de expert bent die je beweert.

Of je zelf hebt ervaren wat zij nu voelen.

Of je hun ‘type’ bent.

Smartphone in hand

Last but not least: vergeet je contactgegevens niet op je website!

Dit is de allereenvoudigste, en toch zet ik hem er nog eens bij.

Het is namelijk wel zo handig dat je ideale klanten weten hoe ze jouw klant kunnen worden.

Vermeld je volledige naam

Echt. Je zou ervan versteld staan hoe vaak mensen hun (volledige) naam vergeten vermelden. In presentaties. Op events. Op hun website.

Plus:

Een e-mailadres dat aanklikbaar is

Dan hoef ik het niet te copy-paste’n om jou een mailtje te kunnen sturen, maar opent hij meteen mijn mailprogramma. Extra handig op een telefoon!

Een telefoonnummer dat aanklikbaar is

Als je dat wilt.

Ik kies er bewust voor om mijn telefoonnummer niet te delen online, want ik neem geen onafgesproken telefoons op. Omdat ik Deep Work wil kunnen doen. Omdat ik topkwaliteit wil leveren. Omdat ik 100% aanwezig wil zijn bij klanten, bij het ontwerpen, en bij het schrijven van blogposts.

Als je wel je telefoonnummer online wilt delen, zorg er dan voor dat het aanklikbaar is.

Dat is echt superhandig op smartphones!

Dan moet ik letterlijk maar klikken om jou te kunnen bellen!

Van zodra je spaties in je telefoonnummer zet (wat het leesbaarder maakt), herkent je telefoon dat niet altijd meer als een telefoonnummer.

En copy-paste’n werkt niet op elke telefoon even goed. En het overschrijven op een blaadje papier om het dan in te toetsen? Serieus? In een tijd waarin milieubewust zijn een basisvereiste is?

Dus maak er een link van naar “tel:+32xxxxxxxxx”. Vul je eigen nummer daar in, uiteraard.

Je adres

Dat wekt vertrouwen dat je een echt bedrijf bent.

En als je klanten tot bij jou komen, mag het zelfs extra goed opvallen. Misschien wel met een kaartje.

Je social media

Bezoekers die een fijne vibe bij je voelen, zullen je willen volgen.

Omdat je hen inspireert.

Omdat ze iets van je kunnen leren.

Omdat ze wel met je willen samenwerken, maar nog niet helemaal durven.

Dus maak het hen gemakkelijk om jou te vinden op social media.

En maak er steeds een link van, zodat ze maar hoeven te klikken om je te volgen en te liken.

Tijd voor actie ⚡ vul je website aan met deze basisinformatie

Je hebt helemaal aan het begin van deze post een commitment gemaakt, een belofte aan jezelf.

Dat je dit zou toepassen.

Dus open NU je website, en vul de teksten aan die je schreef over het Resultaat, over je Ideale Klant, en over Jou Als Perfecte Match.

Pas je foto aan.

En zorg dat alle contactopties up-to-date staan én aanklikbaar zijn.

En deel dan je website nog eens op je social media. Maak er reclame voor op het volgende netwerkevent waar je naartoe gaat. Zorg dat mensen hem te zien krijgen en dat je bezoekers krijgt!

Veel succes!


Pin It on Pinterest

Shares