
Krijg je bij de vraag “wat doe je nu eigenlijk?” ook klamme handen?
Is je aanbod sinds je start al zo gegroeid, veranderd en bijgestuurd dat je het niet meer eenvoudig uitgelegd krijgt?
Je herkent het wel.
Je begint met een strak plan. En dan een variatie daarop. En dan krijg je een paar vragen van klanten, en denk je: OK, dit kan ik ook wel aanbieden.
Tot je op een dag wakker wordt en beseft: dit gaat alle kanten op.
Focus? Nihil. Duidelijkheid? Nada.
Dus ja, leg dan maar eens aan je potentiële klanten uit hoe je hen kan helpen.
Troost je, je bent niet de enige
Na enige tijd ondernemen komt er zo’n moment waarop je door het bos de bomen gewoon niet meer ziet.
Je hebt teveel verschillende diensten, of teveel overlap. Of je wilt eigenlijk een nieuw aanbod vormgeven, maar dat lijkt niet te passen bij wat je nu doet.
En dan komt onvermijdelijk die vraag weer: “Wel, wat doe je nu eigenlijk?”
Van een potentiële klant, van collega-ondernemers of van iemand in je omgeving.
Als het koud zweet je dan (nu?) uitbreekt, geen nood!
Er is altijd een rode draad of een paraplu te vinden. En anders is de oplossing nog eenvoudiger en moet je gewoon een keuze maken.
Zodat je tegen de volgende geweldige potentiële klant duidelijk kan uitleggen hoe je haar het best kan helpen.
Optie 1. Ga op zoek naar de rode draad in je aanbod
Ja, jij bent echt in veel dingen goed. Zoals de meeste mensen die deze blog lezen.
Meestal vind je dan wel ergens overlap in je aanbod.
Je werkt misschien altijd in ruimtelijke vormgeving. Of dat nu interieurs, beursstanden of decors zijn, jij bent gewoon ruimtelijk vormgever.
Of je werkt steeds met dezelfde soort klanten. Je doelgroep, om het met een marketingterm te zeggen. Je ideale klant.
Dus die ideale klant van jou is dan de rode draad.
** Heb je geen idee wie jouw ideale klant is? Dan kan deze blogpost je helpen. Of een gesprek met een goede ondernemerscoach kan ook wonderen doen! **
Misschien denk je dat je “maar één van de vele” fotografen bent, en is je ideale klant net de perfecte manier om je te onderscheiden van anderen: jij werkt bijvoorbeeld enkel met ondernemers.
Of enkel met architecten.
Ook als je dan zowel hun creaties fotografeert en daarnaast hun sociale media beheert, blijft je basis nog altijd: architectuurfoto’s.
Of als je als vormgever ook met foto en video werkt, wat technisch gezien ook het vangen en schikken van ruimte is, past dat nog steeds onder je koepel. In allebei komt jouw oog voor design geweldig van pas.
Optie 2. Groepeer je aanbod
Je kan je aanbod ook groeperen in twee – tot maximaal drie – categorieën.
Zo geef je misschien professionele trainingen voor ondernemers en daarnaast loopbaancoaching voor particulieren. De rode draad is: “beter functioneren in je job”, maar je doelgroepen liggen wel sterk uiteen.
Als vormgever werk je misschien vooral samen met creatieve ondernemers, maar staat je ene ontwerp in de fysieke ruimte, en is je ander een puur digitaal product. Dan kan je dit gerust opsplitsen en apart aanbieden. Of breng ze samen in een pakket.
Optie 3. Maak een keuze. Kies om je aanbod duidelijk te krijgen
Ok, vergeet nu even alles wat ik hierboven schreef. Want soms moet je gewoon een keuze maken. #trustme
Geef je heel graag en geweldige goede trainingen voor professionals? Dan merk je misschien dat je betere resultaten boekt met ondernemers. Of haal je net meer voldoening uit werken met particulieren om hen aan de juiste job te helpen?
Misschien heb je procentueel veel meer particuliere klanten. Daarin is dan ook je expertise en naambekendheid het grootst.
Stel jezelf dan de vraag of het nog loont om er een andere doelgroep bij te nemen?
Tenzij je natuurlijk de shift wilt maken… Dan raad ik je aan een goede coach te zoeken die je hierbij kan helpen.
Hetzelfde geldt voor onze vormgever: wil je beide apart blijven aanbieden, of ben je vooral sterk in een totaalconcept? Dan is dat jouw ideale aanbod: het totaalplaatje van ruimte en digitaal beeld.
Tot slot
Merk op dat ik hier helemaal niet beweer dat ik de Allerbeste Oplossing voor jou heb.
Het zijn drie mogelijkheden die je best even rustig onderzoekt voor jouw zaak.
Volg daarin je gevoel, maar laat je gezond verstand mee aan de tafel zitten.
En als je dan met je nieuwe aanbod komt, pak dan pas je sociale media en website aan.
Want na deze oefening zal je merken dat je aan de ene kant zoveel makkelijker kan communiceren over je zaak, en aan de andere kant met zoveel meer focus aan de slag kan gaan.
En jij?
Welke van deze drie opties ligt jou het beste en waarom?
Laat het weten in de comments!

[convertkit form=896065]