Je ziet hem helemaal voor je, je ideale man. Hij voldoet perfect aan je verwachtingen, ziet er goed uit, heeft gevoel voor humor en deelt enkele van jouw interesses.

Zelfs zonder dat je echt een checklist hebt gemaakt voor Mr Right, weet je wel wat je zoekt.

Is het ook zo duidelijk voor je ideale klant?

Weet je ook wat je zoekt in je klanten?

Misschien speelt uiterlijk minder een rol, maar welke interesses hebben ze?

Hebben ze gevoel voor humor, of zijn ze net heel erg serieus?

Ken je iemand in je eigen leven die als voorbeeld kan dienen?

Houd dan deze persoon in je achterhoofd terwijl je verder leest.

Je hebt je strategie voor je website duidelijk gesteld

Als je dat nog niet hebt gedaan, stel ik voor dat je eerst even deze blogpost leest: “Strategische vragen voor je website”.

Kom daarna maar terug naar hier.

Hoe pak je dat nu aan?

Dan hebben we het over tactiek: welke moves ga je gebruiken om je doel te bereiken?

Welke pionnen kan je inschakelen om je strategie uit te voeren?

Die moves zijn wat jij kan doen.

De pionnen zijn hulpmiddelen die je kan gebruiken.

Moves: wat kan jij doen om je ideale klant aan te trekken?

1. Schrijf blogposts over je onderwerp

Over vragen die je lezers hebben.

Over jouw visie, want die verschilt zeer zeker van anderen in hetzelfde vakgebied.

Over alles wat maar met jouw ideale klant te maken heeft.

2. Destilleer enkele tips uit die blogposts voor sociale media

En deel ze één voor één of allemaal samen op Facebook, Instagram, Pinterest, zelfs LinkedIn.

Uiteraard steeds met een link naar jouw website hé. Het zou jammer zijn als je dat niet doet.

Oh, en kies alsjeblief enkel die sociale media waar je echt actief op bent. Begin niet plots met je marketingcampagne op Twitter als je dat nog niet gebruikte.

Maak het jezelf ook niet té moeilijk!

Guru’s die zeggen dat je overal aanwezig moet zijn, mogen jouw social media manager wel betalen ^.^

3. Ken je andere mensen in een aansluitend vakgebied met een blog?

Bijvoorbeeld een gezondheidscoach die vaak over yoga schrijft?

Neem contact op en misschien mag je wel een blogpost schrijven voor haar website: dat is een nieuw publiek voor jou én mogelijk nieuwe lezers die naar jouw website – en dus naar jouw lessen – kunnen komen.

4. Maak duidelijk wat je bezoekers moeten doen

Wil je dat ze inschrijven voor je lessen?

Voeg dan na elke blogpost een link toe naar je inschrijfpagina.

« Geïnteresseerd om zo’n les van dichtbij mee te maken? Schrijf je dan hier in voor een proefles met korting. »

Bij wijze van voorbeeld.

Of wil je daT ze vooral inschrijven op je nieuwsbrief?

Daarin kan je makkelijk nieuwe lessen aankondigen en kortingen aanbieden. Plus, je bent zeker dat je lezers hem ontvangen, in tegenstelling tot bij Facebook waar je nooit weet of je volgers een bericht te zien krijgen.

Voeg dan onder elke blogpost een formuliertje toe.

Wil je vooral naambekendheid krijgen en dus je artikels laten delen?

Zorg dan dat er knoppen zijn bij elke post voor sociale media. Als je werkt met WordPress kan dat heel makkelijk met de plugin van Sumo (gratis).

Pionnen: welke tools kan je inzetten?

Blog om jouw visie en expertise te delen

Met een blog kan je zelf artikels schrijven zonder dat je goedgekeurd moet worden door een redactie.

Schrijf je met veel stopwoordjes?

Gewoon doen, want dat is wie je bent en hoe je in het echt ook klinkt.

Schrijf je heel uitgebreid, of net heel kort en krachtig?

Gewoon doen! Dat is je stijl.

Ga je stijl niet aanpassen omdat je denkt dat je lange artikels moet schrijven, of omdat je fan bent van een bekende blogger en ook zo wilt schrijven.

Ieder heeft zijn stijl, en dat is net waarom sommige klanten graag bij jou komen en andere liever niet. Die andere klanten passen dan gewoon beter bij iemand anders.

Dus blijf trouw aan jezelf, aan je eigen stijl!

Social media: deel wat je doet en waar je voor staat

Ik had het hierboven al over social media. Uiteraard kan je die gebruiken om je verhaal op te delen.

Deel foto’s van lessen en workshops.

Deel tips waar je klanten iets aan hebben.

Deel je blogposts.

Focus op leuke of interessante nieuwtjes voor je volgers, niet op je promotie.

En deel ook wie je bent en waarom je doet wat je doet.

Opnieuw, blijf trouw aan jezelf. Dat werkt het langst én het prettigst voor jou ^.^

Op je website: plugins

Sumo

Sumo is een gratis plugin voor WordPress waarmee je heel makkelijk social media-knoppen toevoegt aan je blogposts en pagina’s. Zo maak je het makkelijk voor je lezers om te delen.

Je maakt er ook makkelijk popups mee voor je nieuwsbrief en andere opties om je lezers te laten inschrijven.

Met de gratis versie kan je al heel wat!

Bloom en Monarch (van ElegantThemes)

Dit zijn betalende plugins maar zo makkelijk in gebruik dat ik ze hier graag bij zet.

Je kan er zowel inschrijfformulieren mee maken voor je nieuwsbrief – met Bloom – én sociale media-knoppen toevoegen bij elke blogpost – met Monarch.

Het grote voordeel is dat je alles volledig kan afstemmen op de stijl en kleuren van je website én geen vervelende reclame ziet. Heel professioneel voor een relatief kleine prijs.

Gebruik de statistieken van WordPress en Google Analytics

Daarin zie je heel makkelijk waar bezoekers op je website vandaan komen.

Klikken ze door van je Facebookposts, of kwamen ze aangeklikt vanuit een mail die je verstuurde?

Op basis van die informatie weet je op welk kanaal je extra kan inzetten, en welke kanalen je misschien anders moet aanpakken, of gewoon moet schrappen.

 

Zo, dit zijn al heel wat tips zodat je met je website helemaal kan gaan voor je missie!

Heb je nog vragen, laat het dan zeker weten in de comments!

Veel ondernemerspret!

BewarenBewaren

[convertkit form=896065]

Pin It on Pinterest

Shares